سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عفونت گوش، علل، تشخیص و درمان

عفونت گوش در اثر یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در پشت پرده گوش رخ می دهد عفونت گوش می تواند به دلیل التهاب و ساخت مایع در گوش میانی و دردناک باشد. عفونت گوش می تواند مزمن و یا حاد باشد عفونت حاد گوش دردناک، اما کوتاه مدت است. عفونت مزمن گوش شفاف نیست و عود های مکرر دارد عفونت مزمن گوش می تواند باعث آسیب دائمی به گوش میانی و داخلی شود.

یکی از شایع ‌ترین نوع عفونت‌ها، عفونت گوش است که شامل عفونت گوش میانی و التهاب گوش خارجی است. عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و شاید کامل نبودن سیستم ایمنی بدن علت اصلی باشد عوامل اصلی عفونت ها ویروس، باکتری و قارچ ها و غیره می باشد.

علت عفونت گوش چیست؟

ورم و یا مسدود شدن لوله استاش سبب ساخت مایع در گوش میانی  می شود و علل انسداد شیپور استاش عبارتند از:
آلرژی
سرماخوردگی
ترشحات اضافی
عفونت های سینوسی
 لوزه سوم متورم یا عفونی
کشیدن سیگار، توتون و تنباکو 

نرم افزار رژیم لاغری، برنامه کاهش وزن خود را به صورت آنلاین در موبایل و ایمیل خود دریافت کنید
 علائم عفونت گوش چیست؟

رایج ترین علائم بیماری عفونت گوش عبارتند از:
درد خفیف یا ناراحتی در داخل گوش
احساس فشار در داخل گوش که همچنان ادامه دارد
نق زدن در نوزادان جوان
خروج چرک گوش از گوش
کاهش شنوایی
این علائم ممکن است باقی بماند و یا بیایند و بروند. علایم ممکن است در یک یا هر دو گوش رخ دهد.

عفونت گوش خارجی

نوعی التهاب در گوش خارجی را عفونت گوش خارجی می گویند به آن گوش شناگران نیز گفته می شود زیرا بین شناگران شایع است علت اصلی آن ماندن آب در گوش و ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است. سایر علل مانند خاراندن و ملتهب کردن مجرای شنوایی با گوش پاک ‌کن، استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند اسپری و رنگ مو، وجود زخم و یا ضایعات پوستی می باشد.

عفونت گوش میانی

اصلی تری عامل بروز عفونت گوش میانی، اختلال در عملکرد شیپور استاش است. شیپور استاش کانالی است که گوش میانی را به حلق وصل می کند. و کار آن متعادل کردن فشار هوا و مایعات داخل گوش است. عواملی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی می‌توانند باعث تحریک و متورم شدن این کانال شده و سبب عفونت گوش شوند.
مایع گوش - مایع گوش از عوامل دیگر اختلال شیپور استاش است. التهاب شیپور استاش و مسدود شدن آن سبب جمع شدن مایع گوش در گوش میانی می‌شود و سبب رشد باکتری و قارچ‌ها می‌شود. لذا فرد علاوه بر عفونت، دچار گرفتگی گوش و مشکلات شنوایی می‌شود. پزشک با دمیدن هوا ارتعاشی در  پرده گوش ایجاد می‌کند. اگر ارتعاش نرمال نباشد متوجه می شود که مایع در گوش انباشته شده است.
لوزه‌ها - التهاب لوزه ها سبب فشار به شیپور استاش شده وفشار وارده سبب عفونت گوش میانی شده که همین مشکل سبب برداشتن لوزه‌ها می شود.

پاره شدن پرده گوش

فشار بیش از حد هوا و یا مایعات، به پرده گوش باعث پاره شدن پرده گوش می شود. که سبب خروج مایع زرد،‌ قهوه‌ای و یا سفید رنگی از گوش می شود. این حالت اگر چه ترسناک است اما با خروج هوا و مایعات از طریق سوراخ ایجاد شده، ممکن است پس از چند هفته پرده گوش خود به‌ خود ترمیم شود.