سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

با تغییر جریان و روند ایجاد بیماری ها در یک دهه گذشته، باکتری ها رفته رفته جای خود را به ویروس ها در بیماری های مقاربتی داده اند و بیماری های ویروسی جدیدی در حال شناسایی و گسترش هستند.

 

یکی از همین ویروس ها زگیل تناسلی یا Papillomavirus Human است که به اختصار HPV نامیده می شود. ویروسی که صد نوع آن شناخته شده و دارای دو نوع بدخیم و خوش خیم است. این بیماری در عین این که در نظر عموم یک بیماری هولناک به شمار می رود اما راه های پیشگیری قابل دسترس و البته روش های درمانی موثر هم دارد. برای بررسی این بیماری به سراغ رویا امدادی، متخصص زنان رفتیم تا در مورد دلایل ایجاد، پیشگیری و درمان آن بپرسیم.


زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

- عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی یک ویروس است که با تماس پوست با پوست منتقل می شود. شایع ترین روش انتقال آن هم از طریق تماس جنسی و پوست با پوست است. حتی لازم نیست، نزدیکی کامل صورت گرفته باشد تا ویروس منتقل شود. تماس سطحی نیز می تواند انتقال را ایجاد کند. البته زیر ناخن ها، وسایل مشترکی همچون حوله، لبه ها و صندلی های مشترک استخرها که مرطوب هستند و می توانند ویروس را در خود نگه دارند، از دیگر روش های غیر مستقیم انتقال ویروس هستند. اپیلاسیون هم یکی از روش های متداول انتقال در ایران است.

 

روش تشخیص بیماری چگونه است؟

- تقریبا بیش از صد نوع مختلف این ویروس وجود دارد که بیشتر آنها خوش خیم ها هستند و ایجاد زگیل تناسلی می کنند. زگیل تناسلی دردسر آفرین است و می تواند تکرار شود. درمان آن گاهی اوقات سخت است و اگر سیستم ایمنی مختل شود، تعداد آن افزایش پیدا می کند. اما مشکل اصلی ما فرم های بدخیم هستند که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند. مثلا ممکن است ما هنگام مراجعه بیمار، شاهد زگیل تناسلی نباشیم و با تست پاپ اسمیری که می گیریم و از طریق جستجو برای یافتن ویروس، فرم های بدخیم را تشخیص دهیم چون آنها علامتی ندارند و چنانچه رها شوند ممکن است طی چند سال آینده ایجاد سرطان دهانه رحم کنند.