سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص سیپروفلوکساسین چیست؟

در این مطلب با کمک مجلات معتبر پزشکی، شما را با عوارض جانبی، کاربردها، دوز مصرف و طرز استفاده اصولی و همه نکات ضروری دیگر قرص سیپروفلوکساسین آشنا می کنیم.

سیپروفلوکساسین (سیپرو) چیست؟

سیپرو (سیپروفلوکساسین) نام تجاری یک داروی آنتی بیوتیک تجویزی است و برای درمان عفونت های ناشی از باکتری استفاده می شود و به دسته ای از آنتی بیوتیک ها به نام فلوروکینولون ها تعلق دارد.

سیپرو برای درمان عفونت های ناشی از بسیاری از باکتری های مختلف مانند باکتری های عامل عفونت در دستگاه ادراری، شکم، پوست، پروستات و استخوان، مانند انواع دیگر عفونت ها موثر است.

به علت عوارض جانبی خطرناک سیپرو باید فقط برای درمان برونشیت، عفونت های دستگاه ادراری و سینوزیت ها آن هم وقتی روش های درمانی دیگری وجود ندارد، استفاده شود.

سیپرو می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن ضعف عضلانی در افراد مبتلا به میاستنی گراویس شود. افراد دارای چنین وضعیتی نباید سیپرو مصرف کنند.

سیپرو در شکل های قرص (سیپرو)، قرص با رهاسازی طولانی (سیپرو XR) و پودر سوسپانسیون خوراکی (سیپرو) وجود دارد

فرم های عمومی سیپرو:

سیپرو به صورت یک داروی عمومی وجود دارد. نام عمومی آن سیپروفلوکساسین است. سیپروفلوکساسین (سیپروی عمومی) به شکل های مختلفی وجود دارد:

قرص خوراکی با رهاسازی ناگهانی

قرص خوراکی با رهاسازی طولانی

محلول چشمی (قطره چشمی)

محلول گوش (قطره گوش)

سوسپانسیون خوراکی

محلول قابل تزریق

مصارف تصویب شده سیپرو

سیپرو برای درمان انواع بسیاری از عفونت ها در بزرگسالان توسط سازمان غذا و دارو تصویب شده است. مثال هایی از این مصارف تصویب شده عبارتند از:

عفونت های شکمی مانند دیورتیکولیت

ادامه مطلب لینکزیر:

قرص سیپروفلوکساسین چیست؟